dijous, 23 de juliol del 2009

Cerdenya

La proliferació de les companyies low cost ha propiciat que s'haja ampliat el nombre de destinacions a les quals és més fàcil accedir actualment. Gràcies a Ryanair, València queda conectada a uns preus molt atractius amb Cagliari, la ciutat més gran de Cerdenya. En aquesta entrada vull oferir una primera impressió del viatge a la illa italiana, que comprén llocs com Alghero, Sassari, Olbia, la illa Maddalena, Nuoro o Cagliari, entre d'altres.
Una vegada arribat a la illa (una opció que no està malament és anar en vaixell des de Barcelona podent portar el cotxe dintre i es pot fer amb, per eixemple, Grimaldi Lines) és necesari llogar un cotxe per recòrrer la illa. Jo vaig a proposar-vos el recorregut que vaig fer, però aquest depén, obviament dels dies que es disposen i del lloc de arribada i tornada. Com he comentat, des de València s'arriba en avió a Cagliari, que està al sud de la illa. Des de allí vam començar el viatge per la autovía principal de la illa amb la destinació a Alghero, primera nit del viatge. Abans d'arribar hi ha dues aturades més que interessants: Oristano, un poble amb un casc antic prou bonic, on, a més, gaudirem, com a tota la illa, de la bona taula; i Bosa, un poble xicotet amb un encant especial vora el seu riu i que té una versió a dos kilómetres, Bosa Marina, on ens vam pegar el primer banyet. Obviament, si aneu en estiu a Cerdenya, no heu d'oblidar el banyador ni, en molts casos, el calcer necesari, doncs moltes platges són de pedra.
I arribem a la nostra primera parada gran: Alghero. Aquesta ciutat, on es parla català (tot i que sols vam tenir testimoni a l'oficina d'informació i turisme i als rètols dels carrers), té una ciutadela vora el mar d'allò més interessant. És un plaer deixar-se portar pels seus carrers i gaudir de les torres defensives, les restes de muralla, la seua catedral o els antics palaus d'estil gòtico-català.

Molt propet d'Alghero (es pot anar en vaixell des d'el port) o es pot anar en cotxe i baixar més de 600 graons que després cal pujar, una visita molt atractiva és la Grotta di Nettuno. Aixó sí, en estiu i a migdia no és fàcil però mereix la pena. A la tornada, un relaxant bany a la platja de Fertilia ens ajuda a refer-nos de la suada de la pujada anterior.
Deixem Alghero i hem de creuar la illa d'oest a est per arribar a Olbia. Abans passem per la segona ciutat més gran de l'illa: Sassari. Aquesta ciutat mereix un passeig pel seu casc antic abans de continuar la ruta fins a Olbia, que es troba al nordest de l'illa. Abans de endinsar-nos en ella, hi ha una opció molt sugerent: anar fins a Palau (uns 30 kilómetres al nord) i agafar un ferry que ens porte a l'illa Maddalena, que és un arxipièlag, al nord (just a l'estret de Bonifaci en front de Còrsega) on hi ha dues illes habitades, la mateixa Maddalena i Cabrera, que es poden recòrrer ràpidament amb cotxe. La carretera panoràmica de la primera no té cap desperdici. Aprofitar per banyar-se en les seues aillades platges tampoc.

De tornada a Olbia, ens trobem amb un poble coster amb molt d'encant també. És molt destacable la seua esglèsia romànica i cal passejar pel barri al costat de la mar. Des d'allí hi ha alternatives de platja més que interessants, no cal oblidar que estem dintre de la Costa Esmeralda i la mar fa honor al seu nom: jo citaré aquells que vaig anar: el Golf Aranci i la cala Brandinchi, prop de S. Teodoro.
Continuant la ruta cap al sud i endinsant-nos a l'interior de la illa, en una zona no molt habitada, trobem Nuoro, una ciutat de les que poseeixen un encant especial. Té l'atractiu de ser el lloc de naiximent de l'única escriptora italiana que té el Nobel de Literatura, Grazia Deledda. Des d'allí hi ha una excursió imprescindible, que ens porta fins a l'est a la ciutat de Cala Gonone. Des d'allí podem agafar un vaixell que ens portarà (després de passar per la Grotta Bue Marino) fins la Cala Luna, una de les platges paradisíaques de Cerdenya i una experiència que no us podeu perdre.

I arribem al punt final del nostre viatge: Cagliari. La ciutat més gran de l'illa i que ens va sorprende agradablement per la seua part vella, amb una catedral romànica, una torre defensiva i les restes d'una muralla que envolten una part antiga d'alló més captivadora. Per completar la visita, a l'oest de Cagliari hi ha dos llocs que mereixen també perdre un poc el temps: un és Marceddi, un autèntic poble de pescadors on vam gaudir d'un dinar de tot tipus de peix que no oblidarem mai i Montevecchio Marina, una platja amb unes dunes espectaculars i a la qual s'arriba després de deixar Montevecchio, amb unes mines abandonades que denoten un passat industrial en l'illa.
Per últim, i com a complement per a un viatge profitós, Cerdenya destaca per dues coses molt importants: la qualitat de la seua cuina (gaudireu molt menjant, sobretot si us deixeu aconsellar per la gent d'allí) i per l'amabilitat de la seua gent. Per a disfrutar d'allò més bé.

1. em deixes bocabadat, et pase de acera ,ahi no es on el teu amic ANSAR, pasa ñles vacances amb els seus fills. Tot lo altre molt bonic amics per sempre